Het TheaterTalentenTraject wordt mede mogelijk gemaakt door het VSB Fonds en Prins Bernhard Cultuurfonds.
Theater Talenten Traject
Een samenwerking met Blaise Pascal College, Bertrand Russell College, Zaanlands lyceum en Het Saenredam.
Doel van het traject is dat alle theaterlessen en projecten in een jaar op een school samen een route vormen voor de leerling om het eigen talent te kunnen ontdekken en verder te ontwikkelen.
Het traject
FASE 1: Ontdekken
Alle eerstejaars leerlingen krijgen de gelegenheid binnen de keuzevakken of theaterprojecten kennis te maken met toneelspelen. De focus ligt op spelvoorwaarden als spelplezier, speldurf, fantasie, samenspelen, etc. Doel is dat de leerlingen kunnen ontdekken of theater bij hen past.
Fase 2: Verdiepen
In het tweede jaar krijgen de leerlingen opnieuw de keuze om weer aan de theaterlessen en projecten mee te doen, welke voortbouwen op de lessen die in het eerste jaar zijn gegeven. De inhoud van de lessen gaan nu meer over tekstinterpretatie, spraak, mise-en-scene, dramaturgie.
Fase 3: Ontwikkelen
Leerlingen die door de theaterdocenten zijn opgevallen, of die zichzelf graag verder willen ontwikkelen binnen het theatervak spelen mee in de schoolproductie die na schooltijd gemaakt wordt. Ze spelen samen met een groep van gemotiveerde spelers en (potentiële) talenten. Hier werken ze ca. een half jaar aan een eigen theaterproductie.
De voorstellingen
Fase 4: Bevestigen
Talent dat is ontdekt krijgt de kans dit verder te ontwikkelen in de bootcamp. Hier krijgen ze samen met alle andere talenten van de diverse scholen intensieve speltraining en maken ze natuurlijk een voorstelling.
28 Maart
BLAISE PACAL COLLEGE
Koning Ubu